13 July 2010

mutu perkhidmatan

hah, kali ni aku nak cite pasal mutu perkhidmatan... ada la sbbnye nape aku nak cite pasal ni...

alkisahnye bmula mcm ni, me n my ofismate, liza nak apply la sticker kenderaan kt tempat keje kitorg. after da complete isi form so kitorg g la kat jabatan berkenaan (x boleh mention kt cni, bahaya hahaha ;D)

sampai2 je kt kaunter jabatan berkenaan, kitorg ckp la nak anta form apply sticker kenderaan... time tu ada 2 org kt kaunter tu, sorg staf ni yang agak b'umur entertain la kitorg... tp yg staf sorg lg tu pon sibuk2 nak join gak, xpela kan. lg cepat kalu wat keje 2 org. tp yg x bestnye staf yg agak muda ni agak kerek bg aku.. ngan x senyum n jwb p'tanyaan mcm nak x nak bckp je.. apa kes, ko keje jage kaunter, kena la mesra pelanggan cket.. ada aku kesah ko ada problem gaduh ngan isteri or kucing umah ko nak t'beranak... aku pon ada experience jage kaunter b4 ni, tp rasa2 aku x penah la tunjuk muka masam or layan customer halai balai je even time aku ada prob umah tangga (ahakss, bila masa plak aku kawen wakakaka ;P paham2 la maksud aku kan). customer yg dtg tu x tau ko ada problem or anyting yg wat ko moody... so lyn je la dorg elok2... x susah mana pon nak senyum, at least kalu ko senyum tu ilang la sekejap ko pikir pasal prob tu...


kalu kt mesia mmg sgt setuju ngan pic ni



berbalik pada cite, pnjg sgt aku mbebel kt atas td hehehe... nak dijadikan cite bleh plak staf tu nak bg aku sticker tok student nye.. aloo tambi, bce la form tu elok2... memang da terang2 aku bulatkan kt staf... patut la ko layan aku halai balai, rupanya ko ingat aku student... pada aku, x kesah la org tu student or staf, da tugas ko melayan customer... so lyn la elok2... pa da hal dow!!! tp aku malas la nak pnjg cite, sticker pon da dpt even kena byr RM4 untuk kertas yg x la bmutu tinggi sgt hahahha.. pas da settle tu terus aku n liza blah dr ctu sambil mengumpat-ngumpat bro kerek tu (sesi menambah dosa yg mmg sedia da byk huhu)... ok abes cite bro kerek ni... aku nak cite pasal mutu perkhidmatan gak tp contradict ngan yg atas ni.


customer is always right hahaha ;D


ni la sticker yg aku ckp tu =_=''

bln lepas aku g kedai services moto coz signal sebelah kanan moto aku x fxn.. bahaya ooo kalu signal x ok coz aku penah kena langgar sbb x bg signal.. hahahah, tp mmg salah aku la nak masuk simpang x bg signal.. padan muka aku ngeeee ;D. sampai2 je kt kedai tu tokey kedai tu tnye apa masalah moto aku tu. aku ckp la signal x ok. pastu dia pon ckp la lambat nak siap kalu pasal signal.. aku ckp kalu lambat aku dtg lain kali la coz time tu aku pas balik keje, so penat la gak.. tp tokey tu terus je tolak moto aku masuk dlm kedai, dia terus repair moto aku... aku pon cari port nak duduk la. dia bukak kerangka depan moto...pastu pe menda lg tah dia wat. x sampai 15 min dia pasang balik kerangka depan tu.. pastu dia test pasang signal. hah, da liplap2 hehehe... so aku pon ingat da siap la, alih2 tokey tu g wat menda lain, isi minyak kt rantai moto aku, isi angin tayar, ketatkan rantai n brek.. dlm kepala aku tpikir berapa plak la dia nak cas aku. after da siap sume tokey tu pon tolak moto aku keluar kedai... so aku pon kuarkan la purse nak byr.. aku ckp kt tokey tu "berapa uncle?" tokey tu jwb " x payah byr la". agak tkejut aku dicitu, aku tnye lg "betul ke ni?" dia jwb " betul, x payah bayar". pas aku say thanks kt dia aku pon blah... dlm ati aku ckp " waaa, manyak baik itu tokey, lain kali wa pigi kedai tu lg lorrr ;D"

so kesimpulannya, layan la customer anda sebaik mungkin coz customer ni la nanti yg akan promote anda kt kwn2 dia or jatuhkan anda dgn sebarkan bad rumors ttg syarikat anda... sorg wat hal 1 company terima akibat ooo... jatuh bdosa coz lingkupkan periuk nasi org lain, periuk nasi ko lantak ko la kan huhu... alamak, sesi tazkirah la plak ngeee ;P

p/s: bak kata nabil lu pk la sendiri baik buruk perbuatan korg... renung2 kan dan selamat b'amal ngeeeeee ;D (saja wat font merah hahahha)


jalan-jalan cari makan

hi sume, pe kabar? harap sume shat wal'afiat... skrg ni ngah melopong kt ofis x ada keje nak wat.. tibe2 teringat nak update blog huhu... kali ni aku nak cite pasal kuar mkn ngan office mates hari ahad yg lepas... citenye bermula gini ..... bg suspen cket hahaha ;D

sebenarnye ni hajat bos lama kt tmpt keje aku nak ajak sume bekas staf dia kuar mkn.. so planning punye planning finally ari ahad lepas dapat la jugak kitorg kuar mkn even ada 4 org staf yg x dpt join coz ada reason masing2... so kitorg plan bkumpul kt Institut Pengajian Siswazah a.k.a ofis kitorg pukul 11am n gerak sama2 ke tempat mkn tu... dlm pukul 11 lebih kitorg pon btolak dengan 4 buah keta, sesi car pool pon bmula hehehe.. (nak jimat minyak n kurangkan air pollution kononnye ;P)

perjalanan ke tempat mkn tu amik masa kira-kira sejam gak, dengan jalan yg x berapa nak elok... rasa sepanjang pejalanan tu mcm naik kuda je huhu... da nak dekat setgh jln aku cite tp x bgtau pon tempat mkn tu katne, apa punya sengal la penulis blog ni ;P (arap bsabar ye dgn blogger ni, agak baru di sini ;P) nama tempat tu SELERA RIMBA, dekat2 ngan sungai besar dah... sape2 yg penah g sungai besar ikut jln felda gedangsa tau la cmne keadaan jln ke sg besar tu... adventurous wa ckp lu hahaha...

dlm pukul 12 lebih kitorg sampai terus cari tempat duduk, meja kitorg la paling panjang skali hehehe... time kitorg sampai tu ada sekumpul mat2 n minah2 motor besar lepak kt ctu... stylo abes la dorg, jaket pon ala2 baju power rangers yg tight n ada ketak2 tu hahaha... dlm 15 minit menunggu akhirnye sampai la mknan kitorg, agak lama disitu coz kitorg mmg da order mknan siap2 b4 tu... tp xpela, da org blanje kan hehehe... satu persatu lauk sampai, dlm ati aku tdetik 'abesla, sume lauk aku x leh telan ni huhu' mana x nye, mula2 sampai lauk ikan sepat goreng garing, pastu rendang kijang n ulam-ulaman rebus (jantung pisang, peria katak, n lain2 yg aku x pasti namanye). time dpt 3 lauk tu bos da start mkn, so aku ingat tu je la lauk... aku pon ngan berat ati amik la rendang kijang... 1st time rasa, boleh tahan la n mulut aku leh terima... tibe2 je........ (kasi suspen cket) dtg lagi lauk lain.. udang galah masak sambal, nyum3... aku pon dlm ati ucap Alhamdulillah. yela at last ada gak lauk yg aku dgn senang ati nak telan... pastu dtg plak lauk ayam kmpung goreng berempah & ikan baung masak tempoyak... pastu mmg aku sental abes-abesan sampai keluar air idung sbb t'over bantai sambal belacan dia yg amat pedas huhu...

ni antara pic mknan yg abes kitorg sental :


ulam-ulaman, ikan sepat goreng & rendang kijang


rendang kijang & ikan sepat goreng


udang galah masak sambal


ayam kampung goreng berempah


ikan baung masak tempoyak

pas da abes sental sume makanan tu, sesi bergambar plak bermula... so kt bawah ni pic2 kt restoren selera rimba tu, layan...

abg man & along


mr. azlan ngah kira duit nak tapau mknan ;D


kak ana & kak haiza ngan bgosip opssss ;P


sabar menunggu mkanan


me, liza n puan anis


Dr Raja & Prof Omar a.k.a bos lama


sesi santap-menyantap bermula ;D


tuan kedai yg berdiri tu


alert aja Dr Raja ngan camera


cakau nurul jgn x cakau hehehe...


time ni sume senyap ;P


penuh giler meja makan


bersiar-siar pas mkn


licin kena bedal


paparrazi mana tah snap pic ni

dalam pukul 2 lepas sesi bgambar, kitorg pon balik... ati manyak senang, perut sulah kenyang ooo hehehe... apa-apa pon, thanks Prof coz sudi belanja even sy ni bdk baru kt IPS ni... ni yang bsemangat nak keja ngan lebih rajin (rajin ke skrg ni, dok update blog time keje opssss kantoi sudey ngeeeee ;D) okla, sekian dlu wat waktu ni.. tibe2 insaf nak wat keje even sebenarnya x ada keje skrg ni hehehehe... daaa...

p/s: sape2 yg sukakan kelainan leh layan la restoren selera rimba ni coz dorg ada mknan pelik2 cm dgg landak, rusa, kijang n lain2 lg...